Om

OM VM I HOTDOG

VM i Hotdog er en kokkekonkurrence for folkeskoleelever, hvor eleverne får en unik mulighed for at udfolde deres kreativitet og innovation. Udfordringen er simpel - nytænk den traditionelle hotdog ud fra et smags-, klima- og sundhedsperspektiv. I skal simpelthen skabe den bedste hotdog. 


Konkurrencen giver muligheden for at arbejde med teorien fra madkundskab i praksis. Alt fra grundsmage, sanser, klimaforståelse og ikke mindst madhistorie. Da madkundskab er blevet et eksamensfag ønsker vi også at bidrage med nyt undervisningsmateriale, dog med en ny og anderledes vinkel.  


Udover eleverne får mulighed for at udfordre dem selv kreativt og innovativt, så er VM i Hotdog også en god mulighed for at hjælpe andre. De 10 hold, som går videre i finalen, får til opgave at sælge flest hotdogs på begrænset tid. Alt overskud fra dagen til gå til et velgørende formål. Nærmere info om dette vil følge. Herved kan eleverne, dig som underviser og jeres skole i fællesskab være med til at give videre til dem, som virkelig har brug for det. 


Konkurrencekriterier:

  • Smag: 50 %
  • Klima: 20 %
  • Sundhed: 20 %
  • Helhedsindtryk: 10 %


Som tidligere nævnt skal i udvikle en ny hotdog med et primært fokus på smag, klima og sundhed. Det vil sige, at jeres hotdog skal have en god balance mellem grundsmagene sødt, surt, umami, salt, bitter, blødt og sprødt.
Ved kriteriet klima skal I vise, at I kan tænke lokale råvarer fra Vejle og omegn ind i alle elementer af jeres hotdog. Derudover vil der blive bedømt ud fra om råvarerne er i sæson. Ved kriteriet sundhed menes, at kalorieindholdet reduceres bedst muligt, uden at gå på kompromis med smagen. Én klassisk hotdog indeholder ca. 300 kalorier. Herved kunne man forsøge sig med at sammensætte en hotdog, hvor kalorieindholdet er halveret.

HVEM STÅR BAG?

VM (Vejle Mesterskaberne) i Hotdog er et event, som er udarbejdet af Per Mandrup, kulinarisk direktør for Culinary Institute by Vejle Erhverv. 


Per har mere end 40 års erfaring i restaurationsbranche og har tidligere ejet Michelin restauaranten Les Etoiles - Et Une Rose, i København. Derudover har han været Teammanager for Det Danske Kokkelandshold i 7 år. 


Hos Culinary Institute by VejleErhverv er nytænkning af fødevare og fødevareanvendelse øverst på dagsordenen. Det kulinariske eventyr startede tilbage i 2018, med visionen om at skabe rum for det sunde og sanselige måltid, som fundament for god livskvalitet.


Vi hjælper vi fødevarevirksomheder og iværksættere med sparring og rådgivning inden for nytænkning af fødevarer, holistisk sensorisk, måltidsudvikling og konceptudvikling.


Du kan læse mere om Culinary Institute by Vejle Erhverv her.

FAQ

 Nedenunder finder du svar på nogle af de mest stillede spørgsmål, vi løbende støder på.

Mangler du stadig svar? Så kontakt os her. 

TILMELDING

Hvornår er fristen for tilmelding?

Fristen for at melde sig til er fredag den 6. maj kl.10.00.



Hvordan melder man sig til?

Hvert hold indsender en udvælgelsesblanket, hvor det gælder om at præsentere sin hotdog bedst muligt. Download denne skabelon og meld jeres skole til.

 

Hvad er kriterierne for at lave den bedste hotdog?

Eleverne skal udvikle en hotdog ud fra kriterierne: smag, klima og sundhed.  

 

Hvor mange må man være per hold?

Der må være max. 5 elever pr. hold.

 

Skal man finde på et holdnavn?

Ja, og gerne så kreativ som muligt. Her kan du se nogle af holdnavnene fra sidste år: Hotter Hut, De Flyvende Pølser, de Gyldne Larver, Team Cæsar m.m.

 

Hvad skal nettoprisen for en hotdog cirka være?

Nettoprisen må være maks. 10 kr. pr. hotdog, da prisen for en hotdog i finalen er 25 kr.

FINALE

Hvor mange hold går videre til finalen?

Der går i alt 10 hold videre til finalen den 11. juni.

 

Hvor og hvornår bliver finalen afholdt?

Finalen afholdes lørdag den 11. juni på Kirkegade, i forbindelse med Vejle MADfest. Nærmere tidspunkt følger.

 

Hvornår får vi besked om, hvilke hold der er gået videre til finalen?

De 10 finalehold får direkte besked mandag den 16. maj. 

 

Bliver udgifter til råvarer dækket?

Til finalen kan udgifterne til diverse råvarer blive dækket. Med rimelighedens omfang. Vi arbejder på at de fleste råvarer sponsoreret.

 

Skal vi selv købe råvarer ind?

Ja, til finalen er det jer selv, der står for indkøb, så vi er sikre på, alle råvarer er korrekt indkøbt. Alle kvitteringer skal gemmes for evt. dækning af omkostning eller sponsorat.

 

Hvordan foregår finalen?

De 10 udvalgte finalehold skal sælge hotdogs inden for et givent tidspunkt.

 


Hvad er prisen for en hotdog?

Til finalen den 11. juni bliver skal alle holdene sælge hotdogs for 25 kr. stykket.

 


Hvad går pengene fra de solgte hotdogs i finalen til?

Alt overskud fra finalen doneres ubeskåret til Junkfood - mad til de mest udsatte

 


Må vi medbringe vores eget udstyr som eks. brødrister, fryser, kogeplader?

Vi medbringer 1 kogeplade pr. hold. Ønsker I at medbringe eget udstyr, så send en mail til info@culinaryinstitute.dk inden den 23. maj kl.10.00.

 


Må vi medbringe pynt eller skilte til boderne i finalen?

Ja, det er tilladt at medbringe alt pynt I har lyst til. Dog vil udgifterne til dette ikke blive dækket. Hvert bord vil dog modtage plakater med pris, samt oplysninger for betaling af hotdog.